Monday, October 15, 2007

نزار



ما قدرتش يكون عندي مدونه و الناس بتقراها و ما احطش فيها حاجه من شعر نزار


و ده كأقل تعبير عن مدي اعجابي بنزار كشاعر


(برغم بعض التحفظات علي بعض القصائد)


يظل نزار هو اروع من كتب عن الحب فأسمحولي بين كل فترة و التانيه احط قصيده او جزء من احد قصائد نزار


ممكن تكون بتعبر عن الموود اللي انا فيه


او الحاله اللي انا عايشاها






***************************



أأقول احبك يا قمري






عيناكِ كنهري أحـزانِ


نهري موسيقى.. حملاني


لوراءِ، وراءِ الأزمـانِ


نهرَي موسيقى قد ضاعا


سيّدتي.. ثمَّ أضاعـاني


الدمعُ الأسودُ فوقهما


يتساقطُ أنغامَ بيـانِ


عيناكِ وتبغي وكحولي


والقدحُ العاشرُ أعماني


وأنا في المقعدِ محتـرقٌ


نيراني تأكـلُ نيـراني


أأقول أحبّكِ يا قمري؟


آهٍ لـو كانَ بإمكـاني


فأنا لا أملكُ في الدنيـا


إلا عينيـكِ وأحـزاني






**********




ده جزء من قصيده انا بحبها موووووت اسمها أأقول أحبك يا قمري

علي فكرة ده جزء صغير منها

يعني مش كلها

21 comments:

Hadota ... حدوتة said...

أول تعليييييييييييييق

حدوتة دايما من حولك

والله يابنتى انتى حساسة وزوقك عالى

نزار

انا شخصيا بعتبره من اجمل من كتبوا عن الحب مع بعض التحفظات اللى انتى قولتى عليها

القصيدة اللى انتى حطة جزء منها دى جميلة
جدا
جدا
جدا

شوف وهو بيقول


آهٍ لـو كانَ بإمكـاني

فأنا لا أملكُ في الدنيـا

إلا عينيـكِ وأحـزاني


تسلملنا يا سالى

عاوزين من دا كتييير

تحياتى يا ساااالى

Desert cat said...

طبعا نزار ده صاحب الاحساس العالى
وسبب رئيسى من اسباب نجاح كاظم الساهر
والجزء اللى انتى
كتاباه ده تحفو بجد
نسلمى يا جميل

el_assel said...

أكيد طبعا مافيش حد ما بيحبش نزار

قصيدة جامدة جدا

دي اول زيارة ليا للمدونة بتاعتك
بس باذن الله اكيد مش اخر مرة


بجد مدونة جميلة


كل عيد وانتي بخير

oceaneyes said...

فكرة حلوة اوى انك تحطى من وقت للتانى شعر لنزار اللى بجد ما فيش حد يقدر يوصف او يمدح قصائده ودواوينه
...
مرسى جدا على الفكرة الهايلة دى ...
ومستنية الشعر القادم
...

a Dreamer with feet on the Floor said...

..after the Teenage Era ,,U will Discover that The Poen Nazar qabani have loved just one creature..( Himself)...Iam a uni. Lecturer and naw can Evaluate things..
He was ( Nargesey)...read with me what he wrote
[{Quli Auhibuk kay Tazeed wasamty ..fa be Ghayer hubiki la Akoun wasimaa..}]
he became famous just when some of his poems was being sanged..
I wish U luck...and it is a mateer of taste ..that develops with the Running of time and age..

بيتنا القديم said...

سالي
...
يا سلام يا سالي
وانا بقرأ القصيدة قعدت اعييييييط
والناس في السيبر تؤلي مالك وانا اعيط
والناس اللي حوليا بقت مش عارفه تشيت
وصاحب السيبر قال لهم فركش ومشا الناس
وطفا النور وانا اعيييييييييط
وولاد الحلال روحوني البيت وانا اعييييط
والحاجه مامتي ضربت علي صدرها فزعاً وانا اعييييييييط
ويسألوني مالك..؟وانا اعيييييييط
والمصيبة يا سالي اني مش قادر اقولهم اني بعيط عشان مش عارف تفسير لكلمة "عيناكِ وتبغي وكحولي" اللي قالها العم نزار...هل يقصد ان عيناها كانت مبحلقه في التبغ بتاعو وهو بيلف السيجارة...طب لو كان المعني كده..يبقا ليه يتهما بنت الناس بالحول في عينيها في ختام البيت ويقولها "كحولي" ليه يعيرها بحولها هي مش بنت ناس بردوه...إكمنو شاعر ومشهور...لكن الحق يقال هي بردو مكنش يصح ترش عليه قدح البيرة العاشر عشان رشق في عينو مما اعماه وتقريباً طفية السيجارة اللي كان لفها منذ قليل إشتعلت من رذاذ القدح العاشر المرشوش
مما تسبب في إحتراق الكرسي اللي هو جالس عليه...يعني حروق من الدرجة العاشرة..وده جزاء اللي يحب واحدة مجنونة
ـــــ
نهايتو
القصيدة رائعة وإختيارك موفق
دمت بخير
ويجعلوعااااااااااااااااااااامر

القلم السكندري said...
This comment has been removed by the author.
خيرالدين said...

من اسباب فشلنا فعلا اننا عاوزين كل حاجه قالب واحده
نرفض نزار كله وننسى انه رغم تجاوزاته فهو مبدع ليس عليه غبار

وغيره كثيرين

اختيار جميل

Anonymous said...

رغم انى مش من محبى نزار بس اختيارك حلو بجد

سندباد said...

مدونة شيك وهادية واختيار اكثر من موفق
تحياتي

الأستاذ said...

أهو هو ده الكلام
مفيش حاجة تعبر عن المود غير قصائد نزار
لكن أنا الصراحة معرفش القصيدة دي وأول مرة أشوفها يمكن أو يمكن الجزء ده معرفهوش الله أعلم رغم إني نزاري قديم وكبير لكن هقرأها
كل سنة وحضرتك طيبة بمناسبة إني أول مرة أزور مدونتك لأن العيد خلص

Unknown said...

سلام عليكم
ازيك
زيارتك اسعدتني جدا
ويارب دايما
وكل سنة وانت طيبة
وفعلا نزار علية كلمات
فظيعة
لدرجة ان الانسان يقول ياسلام لو الكلام دة بيتقالة بجد
من حد بيحبة
ويحس كل تفصيلة
ويمثلها بكل مثال
فنان
بجد
شكرا
يلا سلام ياجميل
مني

sally said...

اولا انا اسفه جدا اني اتأخرت في الرد عليكوا للدرجه دي
بس انتوا عارفين الشغل و قله الفضي
بس الحمد لله النهاردة الخميس و بكرة الجمعه و الواحد ما وراهوش حاجه

نبدأ بقي

حدوته
ميرسي علي كلامك الرقيق
و الحمد لله ان القصيدة عجبتك


Desert cat
فعلا عندك حق نزار هو اللي عمل اسماء ناس كتير منهم كاظم و ماجدة الرومي
و طبعا نجاة


el_assel
ميرسي علي كلامك و يا رب ما تكونش دي الزيارة الاخيرة


oceaneyes
كويس ان الفكرة عجبتك
و فعلا نزار ليه شعبيه كبيرة
و ان شاء الله الشعر اللي جاي يعجبك


a Dreamer with feet on the Floor
يشرفني طبعا زيارة حضرتك لمدونتي و ردك عليا
بس انا مختلفه مع رأي حضرتك و ليا تعليق بسيط
اولا بالنسبه للتعليق :- انا تعديت مرحله المراهقه و اعتقد ان ذوقي بدأ ينضج و اعرف اميز الجيد من شبه الجيد
اما بالنسبه للاختلاف فهو عن رأي حضرتك في نزار
قد يكون شعر نزار قباني به بعض التجاوزات اللي احنا كشرقيين مش ممكن او من الصعب ان احنا نقبلها و قد تكون هذة التجاوزات هي السبب في شهرته بس مش معني كده ان نزار شاعر ضعيف بالعكس نزار من اكتر الشعراء براعه و اكثرهم تمكنا من استخدام ادواتة
اما بلنسبه لفكرة ان نزار ما اشتهرش غير لما بعض المغنيين غنوا اشعارة
فأنا ليا تعقيب بسيط و هو ان العكس هو اللي حصل لان المغنيين هما اللي اشتهروا بأغاني نزار مش العكس
يعني اسم نزار هو اللي اضافلهم مش هما اللي اضافوا لأسم نزار
عموما ده مجرد رأي شخصي خاص بيا
قد يكون رأي حضرتك مختلف
عموما نورت المدونه و شرفتني بعليقك


بيتنا القديم
تعليقك فعلا ضحكني جداااااا
من الواضح انك لا ليك في الشعر و لا في الكلام ده
من الأخر ما لكش غير في العياط
الحمد لله ان القصيدة عجبتك
اوعي تكون لسه بتعيط لحد دلوقتي لا تبقي مصيبة


القلم السكندري
و انت طيب يا جميل
الحمد لله ان اختياري عجبك


e7na
عندك حق بنسبه مليون في الميه
مشكلتنا ان احنا ما بنعرفش ناخد من كل حاجه الحلو و نسيب الوحش


رئيس جمهوريه نفسى
الحمد لله انها عجبتك
و علي فكرة انت لو حاولت مع نزار ممكن تحبه لان ليه اشعر حلوة بجد


الأستاذ
و انت طيب و بكل صحه و سلامه
و طبعا زيارتك للمدونه حاجه تستاهل انك تقولي كل سنه و انا طيبه
ايه رأيك بقي ان انا هاعمل زيارتك دي عيد قومي للمدونه تتبادل في الناس التهاني
و انت فعلا استاذ لانك نزاري ثديم
اما بالنسبه للقصيده لو عاوزها كاملة انا ممكن احطهالك
لو عاوزها قولي
و انا تحت امرك


sendbad
ميرسي علي كلامك الرقيق
و نورت المدونه


My Hope
نورتي المدونه يا قمر
و انتي بتحسي كلمات نزار قوي لانك رقيقه قوي
يا رب تلاقي الانسان اللي يقولك اللي احلي من كلام نزار
يلا اديكي خدتيلك دغوة حلوة
نورتي المدونه مرة تانيه

الحصان الأسود said...

يااااااة

كانت القصيدة دي عندي على شريط من حوالي 12 او 13 سنة

وانا في تالتة جامعه :(

فكرتيني بيها

كانت حلوة قوي

تحياتي

على فكرة دي اول مدونة اخشها من 4 شهور بما فيهم مدونتي يا سالي

بالتوفيق

خلود صلاح said...

اختيار موفق يا سالى
انت شكلك كدة هايلة وهنبقى صحاب
بما انك بتحبى دين مارتن وبتحبى نزار
شكلك بتفهمى يعنى
تحياتى ليك يا قمر:)

sally said...

الحصان الأسود
welcome back
منور المدونه و ان شاء الله ما تغبش عننا تاني ابدا
طبعا يشرفني ان مدونتي تبقي من اول المدونات اللي تزورها
اما بالنسبه للقصيده فلو كنت عاوزها بصوت نزار انا ممكن احاول ادور عليها و اجيبهالك



خلود صلاح
ميرسي علي كلامك الجميل
و ما اعتقدش ان في حد قرا لنزار او سمع دين مارتين و ما يقعش في غرام الاعمال الهايله بتاعتهم
ولا ايه ؟؟؟

kikooooooooo said...

بجد انتي جامدة جدا عشان تختاري الأبيات ديه لنزار لأن ديه أجمل قصيدة أنا بحبها
بس مش عارف ليه حاسس ان جواكي حزن
يارب يكون إحساسي خاني
وشكرا لزيارتك لمدونتي المتواضعة
كان معكم ..,
كيكووووووووووو

safa7_karmooz said...

جامده

ومدونتك اجمد برضه ..:)

الأستاذ said...

ربنا يكرمك أنا أقدر أجيبها لكن مقدرش "أرفصلك" آسف أرفضلك طلب ومش هزعلك يلا حطيها لو مش هينفع بلاش يكفي ذوق حضرتك في إختيارها وإبلاغي بإحضارها أشكرك
وكل سنة وانتي طيبة تاني بقى
سلام

bastokka طهقانة said...

نزار هو في زي نزار

جميلة فعلا

اوروفوار

Che The Hermit said...

القصيدة دي جميلة موت

على فكرة يا قمري دا الاسم اللى بنادى بيه على اكتر انسانة بحبها فى الكون بس اول مرة اخد بالى من تشابهها مع القصيدة دلوقتى

تشي