Saturday, October 20, 2007

حكايه حب

دي ممكن تكون اسطورة و ممكن تكون حدوته



و انا شايفاها حكايه


حكايه انا بحبها


و يا رب انتو كمان تحبوها زيي




********************

حكاية حب



يحكى في قديم الزمان


حيث لم يكن على الأرض يشر بعد..


كانت الفضائل والرذائل.. تطوف العالم معا


..وتشعر بالملل الشديد


....ذات يوم... وكحل لمشكلة الملل المستعصية...


اقترح الأبداع.. لعبة.. وأسماها الأستغماية.. أو الطميمة.


.أحب الجميع الفكرة...


وصرخ الجنون: أريد أن أبدأ.. أريد أن أبدأ...أنا من سيغمض عينيه.. ويبدأ العدّ

... وأنتم عليكم مباشرة الأختفاء..

..ثم أنه اتكأ بمرفقيه..على شجرة.. وبدأ"...واحد... اثنين.... ثلاثة...."


وبدأت الفضائل والرذائل بالأختباء

..وجدت الرقة مكانا لنفسها فوق القمر..

وأخفت الخيانة نفسها في مستنقع من القاذورات

...و دلف الولع... بين الغيوم..

ومضى الشوق الى باطن الأرض

...بينما قال الكذب بصوت عال: سأخفي نفسي تحت الحجارة

.. ثم توجه لقاع البحيرة


..واستمر الجنون: تسعة وسبعون... ثمانون.... واحد وثمانون


..خلال ذلك أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها

... ماعدا الحب...كعادته.. لم يكن صاحب قرار

... وبالتالي لم يقرر أين يختفي..وهذا غير مفاجيء لأحد...فالكل يعلم صعوبة إخفاء الحب..


تابع الجنون: خمسة وتسعون....... سبعة وتسعون

....وعندما وصل الجنون في تعداده الى: مائة


..قفز الحب وسط مجموعة من الورد.. واختفى بداخلها..

فتح الجنون عينيه

.. وبدأ البحث صائحا: "أنا آت اليكم.... أنا آت.."


كان الكسل أول من أنكشف...لأنه لم يبذل أي جهد في إخفاء نفسه

ثم ظهرت الرقّة المختفية في القمر...

وبعدها.. خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس...

واشار على الشوق ان يرجع من باطن الأرض

...وجدهم الجنون جميعا".. واحدا بعد الآخر....ماعدا الحب

..كاد ان يصاب بالأحباط واليأس.. في بحثه عن الحب...


حين اقترب منه الحسد..وهمس في أذنه: " الحب مختف ٍ بين شجيرات الورد.."

التقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح.. وبدأ في طعن شجيرة الورد بشكل طائش

..ولم يتوقف الا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب


...ظهر الحب.. وهو يحجب عينيه بيديه.. والدم يقطر من بين أصابعه و قد فقد عينيه


...صاح الجنون نادما": يا الهي ماذا فعلت؟ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟..

"أجابه الحب: لن تستطيع إعادة النظر لي... لكن لازال هناك ماتستطيع فعله لأجلي

..كن دليلي ..قدني في هذة الحياة..



.وهذا ماحدث منذ ذاك الحين....

مضي الحب الأعمى

... يقوده الجنون..

19 comments:

oceaneyes said...

عارفة
..
كنت دايما بسأل نفسى ايه السر فى ان الحب دايما بيكون معاه لمحات جنون ..
...
ليه المحبين دايما بيتصرفوا بجنون
..
ليه عشان حبهم ممكن يعملوا اى حاجة مهما كانت مجنونة بدون التفكير فى العواقب بتاعتها
...

دلوقتى بس عرفت ليه

...

قصة حلوة اوى ..وممكن اوة نستشف من وراها كتير من الحكم والنصائح
...

شكرا جدا ليكى على البوست الحلو ده
...
بجد رائع

..
:)

Desert cat said...

احيانا الجنون فى الحب بيكون شئ جميل
ومعظم الاحيان بيضيعه
تحياتى لوصفك الرائع

Unknown said...

احلى حاجه فى الحب جنونه

الحب العاقل ده دمه تقيل جدا

انا سمعت الحكايه قبل كده

بس موضوع الاستغاميه ده جديد
:)


حتى دول لعبوا استغمايه
هههههههههههه

سهر الليالى said...

اكثر اكثر اكثر من رائع

بجد تحفه مش عارفة اقولك ايه
السطور والكلمات بتحمل معانى كتيرة اوى جميلة حسيتها واثرت فيا اوى

حقيقى مش لاقيه كلمات اعبر بيها عن اعجابى بالقصة
:)

فكرتينى بالاسطورة اللى بتقول ان البشر زمان كانو حاجة واحدة ونزلت عليهم لعنه قسمت كل واحد لاتنين ومن يومها وكل واحد من البشر بيدور على نصفه التانى

تحياتى

Lemonada said...

عارفة لسة من فترة كنت بتكلم مع حد ان الحب اعمى
بس هو اقنعني ان مافيش حب اعمى وان الحب الحقيقي هو الحب بالعقل الحب المنطقي
عشان ماننجرحش ويكون الحب الحقيقي لازم نفكر ومانستعجلش
ولو استعجلنا واتجننالازم ندوس شوية ونخفف السرعة ونفكر عشان مانجرحش بعض ولا نجرح نفسنا

Anonymous said...

بجد حكاية جميلة جدا .

Dr Emad said...

البوست ده تحفه
بجد انا مبسوط انى عرفت الحكايه الذيذه دى
وبجد جمييييييييله جدا جدا
الحب فعلا اعمى بس بيشوف بقلبه ومجنون بس بيفكر بفطرته وده اجمل ما فيه

Wish I were a Butterfly ... said...

ايه دة؟!! بجد بجد رائعة اوي اوي. متخيلتش بصراحة اني اقرأ حاجة بالروعة دي لما فتحت البلوج. بجد بوست جميل جدااا

تحياتي :)

kikooooooooo said...

مع إني بطلت تدوين بس ما قدرتش أشوف بوست زي ده وما علقش
إنتي بجد عيشتيني في عالم غير العالم حسيت فعلا بحكايات ألف ليلة وليلة
بجد تحفة فنية وأكيد طبعا إنتي هايلة عشان عنيكي وقعت علي قصة زي ديه
وتحياتي ليكي علي البوست الهايل
كان معكم ..,
كيكوووووووووو

An Author said...

الحب الاعمى بيخلي الواحد يتصرف تصرفات مجنونة و محرجة و تودى فى داهية بعد كدة يفضل يقول انا ايه اللى خلانى اعمل كدة :(
صحيح ما هو اعمى

Anonymous said...

مش عارف ليه غير انى لاقى اى كلمه تتقال غير انها روعه بجد

Unknown said...

جامد جدا جدا جدااااااااااااا
الحب اعمي يقودة الجنونننننننن
اهذه حقيقة
ام خيال
ومهما كان
فهي فعلا صحيحية
روعة بجد
سلاممممممم
مني

Che The Hermit said...

والله ولا اجمل ولا اروع بوست جامد جدا وقصه اول مرة أقراها على غير العادة فعلا شدتني كتير
منه لله الحسد هو السبب فى الهبل اللى بيجيلنا لما بنقع ونحب لا بس حلوة حكاية انه استخبي فى الورود دي دايما الورد مرادف للحب

تحياتى ليكي ع البلوج كله وع البوست دا بالذات

تشي

Ehab said...

يا خبر تحفه بجد
انا اعرف الجمله المشهوره ان الحب اعمى يقوده مجنون لكن اول مره اسمع القصه كامله كده اسلوبك تحفه بجد

تحياتي ليكي
سلاااام

الأستاذ said...

يانهار أزرق
إيه ده؟؟
أنا مش هقدر أعلق لكن الحكاية أو الحدوتة أو الأسطورة دي من أجمل ما قرأت
فعلاً رائعة
إنتي اللي مألفاها ولا إيه؟
بجد جامدة جداً أنا مش مصدق إن فيه كلمات إتجمعت علشان تطلع الروعة دي كلها
تحياتي لأناملك

oceaneyes said...

ايه يا جميل ؟

رحتى فين .؟؟

يارب يكون المانع خير
ابقى طمنينا عليكى عشان وحشتينا اوى بجد

....

:)

shirry said...

حلوة اوي الحكاية دي
انا دلوقتي عرفت السبب ان الحب دايما مصحوب بالجنون

جامد اوي البوست دا

sally said...

هاي يا جماعه انا اسفه جدااا لاني اتأخرت في الرد علي التعليقات بتاعتكم لكن النت كان عندي في مشكله و لسه متصلح من يومين
نورتورني كلكم بالتعليقات بتاعتكم و فعلا مش عارفه ارد اقول ايه غير ميرسي جدا علي ذوقكم و انكم كللكم وحشتوني جداااااااا
و بالنسبه ل
oceaneyes
انا مش عارفه اوصفلك اد ايه سؤالك عني بسطني


انا طبعا كان نفسي ارد علي تعليقاتكم واحد واحد بس فعلا انا عاجزة عن الرد علي كل التعليقات الرقيقه دي

بس الحاجه الوحيده اللي لازم ارد عليها هو سؤال الاستاذ عن اذا ما كنت انا الي مألفاها و لا لا
اللآجابه هي لا انا مش مألقاها عن كنت سمعتها من دكتوره عندي في الكليه اول ما دخلت و بعد كده جتلي في ايميل من حد كان عزيز عليا

و هذا هو كل شيء

Anonymous said...

ممكن أستغل المساحه دى واعمل اعلان صغير
16 نوفمبريا جماعه..مستنياكو يوم الجمعه الجايه الساعه 8 م..قاعة الحمكمة بساقية الصاوى
هانتقابل ونحضر حفلة لفرقة أيامنا الحلوه..واحده من اكبر التجمعات البلوجرية المهمه
تعالوا وقولوا للحبايب