Friday, December 14, 2007

مش عارفه

هاي يا جماعه انا اسفه اني اتأخرت اوي كده في الكتابه بس ده كان بسبب ظروف ضغط الشغل و حاجات تانيه كتير
مسيري هاكلمكوا عنها في يوم من الايام
انا كنت ناويه ان بوست النهارده يكون عن سيلين ديون بس حصلت حاجه خلتني اقرر اني ااجل بوست سبلين ديون شوية و انتو هاتشوفوا ان كان معايا حق
********************
من حوالي شهر نزل علي النت نسخه جديدة من فيلم تايتانيك و نظرا لحبي للفيلم ده قررت اني احمله و اهو يفضل عندي و مسيري هاتفرج عليه و خصوصا اني ما شفتوش غير مرة واحده ايام م كان لسه نازل في السنيما في مصر و كان ايامها عامل ضجه رهيبة
رجعت امبارح من الشغل بدري و لقيت ماما لسه ما عملتش الاكل قلت يا بت ادخلي بصي علي الكومبيوتر شوفي ايه احواله و خصوصا
اني ما اعرفش عنه حاجه من حوالي اسبوعين!! قعدت اقلب في الجهاز لقيت فيلم تايتانيك
قلت اتفرج عليه شغلت الفيلم و في وسط ما انا بتفرج حبيت اعرف اسم الممثل اللي كان طالع بدور خطيب كيت وينسلت
دخلت علي موقع
imdb
دورت علي الفيلم و فتحته عشان اكتشف ان الفيلم انتاج سنه
1997
يعني من عشر سنين
ساعتها اصابتني حاجه كدة شبه صدمه
الفيلم كان نازل من عشر سنين
يعني انا ما اتفرجتش عليه من عشر سنين
يا نهار ابيض
انا عمري فيه عشر سنين كاملين ممكن اقول انا ما شفتش فيهم فيلم؟؟؟؟؟
للدرجه دي ؟؟؟
مشكلتي الابديه اني حاسه اني لسه طفله صغيرة
كل ما حد يقولي حاجه اقوله هو انا كلي كام سنه؟!! انا كلي 22 سنه
ساعتها اكتشفت ان انا مش بالطفوله دي و ان انا كبيره و ان 22 سنه دي مش حاجه بسيطه
و ممكن لما اكلم حد اقوله انا ما شقتش تايتانيك من عــــــــــــــــشـــــــــــــــــــر سنيييييين
كنت بحس ان الكلام ده بتاع ماما و خالتي و الناس الكبار دول
هما بس اللي ممكن يتكلموا بالعشره و العشرين سنه
لكن اكتشفت ان انا كمان دخلت الدايرة دي و ان في فعمري كذا عشر سنين
الفكرة ان العشر سنين دول عدوا و انا ما خدتش بالي منهم
ما حسيتش بيهم
و ادي 2007 بتخلص و داخله 2008
و بردو ما عملتش حاجه و مش واخدة بالي ان مرحله الطفوله عدت و ان انا المفروض اكون في مرحله مختلفه
كنت من فترة فكرت اكتب
diaries
لكن اكتشفت ان بيفوت وقت كبير جداااااااا بين كل كتابه و التانيه
افتح الاقي فجاة ان فات شهر من غير ما اكتب حاجة و من غير ما اخد بالي
و بدات افكر اني في يوم هافتح الكشكول هلاقي عمري كله فات و انا مش واخده بالي
هافتح هلاقي الكشكول بيقولي
عفوا لقد نفذ عمركم يرجي عدم امحاوله فيما بعد
حاله غريبه من الاحباط او من التشتت
عاوزة اعمل حاجه لكن مش عارفه هي ايه الحاجه اللي المفروض اعملها
انا دلوقتي عندي 22 سنه و ما عملتش اي انجاز في حياتي
طب ايه الانجاز اللي المفروض اعمله
عاوزة اقعد و افكر بس للاسف دوامه الشغل و الكورسات و البيت مش مدياني ااقل فرصه اني اقعد مع نفسي و افكر
مشتته مشتته مشتته
و مش عارفه انا عاوزه ايه و لا المفروض اعمل ايه
ها مش كان ليا حق اني أأجل بوست سيلين ديون ؟؟؟؟؟؟

38 comments:

safa7_karmooz said...

اصلا فرق شهر ما بين البوست ده واللى قبله ....

يمكن عشان الوقت بيعدى عليكى بسرعه وانتى مش حاسة ...

انا كده بفتكر حاجات فاكر انها حصلت من كام شهر اكتشف ان بقالها سنتين ونص...هههههههههههههههه...

بس ايه ده...عشر سنين ومش اتفرجتى عالفيلم

تؤتؤتؤ :p

oceaneyes said...

ولا وقبل اى شىء

وحشتينى بجد بهبل يعنى من هنا للسنة الجاية

وطالما هى ظروف بس اللى عندك فماشى يا ستى ...هاعديها المرة دى ...بس عشان خاطرك

اما عن سيلين فأنا منتظرة بلهفة البوست اللى هاتنزليه عنها ان شاء الله ..وفعلا كان لازم يتأجل


....

ولو على تايتنك ..فولا يهمك يا ستى ..المهم انك شوفتيه اخيرا يعنى ..بس سمعتى انهم عملوله جزء تانى ؟؟؟؟؟؟؟


:D


(ادينى قولتلك اهو عشان ما تستانيش كمان 10 سنين لحد ما تشوفى الجزء التانى )


:p



ولو على الحالة المزاجية والتشتت فدوامة الحياة دايما بتعمل فينا كدة

المهم اننا نحاول على قد ما نقدر نظبط امورنا ..وبعدين يا جميل مش هاتقطعى نفسك يعنى

واللى تقدرى عليه اعمليه


تحياتى ليكى

واتمنى لما اجى تانى الاقيكى احسن من كدة شوية


:)


صحيح

كل سنة وانتى طيبة


:)

Anonymous said...

حدث ولا حرج
علي فكره أنا زهلت لما قريت البوست وعرفت أن الفيلم ده أنا آخر مره شفته كانت من عشر سنين . تقريبا كده كان عندي وقتها 14 سنه . صحيح العمر بيجري . علي العموم اللي أنتي بتعاني منه ده أغلبيه جيلنا " اللي عايز يعمل إنجاز في حياته " بيعاني منه . صدقيني لو دورتي في حياتك أكيد حتلاقي نفسك عملتي إنجاز . ممكن في شغلك في دراستك والكورسات اللي بتاخديها في حياتك الشخصية . دوري وأكيد حتلاقي .

sally said...

safa7_karmooz
فعلا الوقت بيعدي هوا من غير ما نحس


oceaneyes
هاي سالي
والله انتي كمان وحشاني مووووووووووت
بتوحشيني و بتوحشني المدونه بتاعتك
عاوزه اقولك ان اول ما بتجيلي الفرصه اني اقعد مع نفسي اول حاجه بفكر فيها هي اني افتح مدونتك واقرا فيها
فعلا بلاقي نفسي في الحاجات اللي بتكتبيها
و في تعبيراتك و في اسلوبك

و بالنسبه لسيلين ديون ان شاء الله البوست بتاعها مش هايتأخر
و اهو العيد جاي
و كل سنه و انتي طيبه



AHMED
نورت المدونه
لكن بالنسبه للانجاز
مش الدراسه و لا الكورسات هي الانجاز اللي انا بدور عليه
اولا لأن الدراسه انا حاسه ان انا اتعلمت و اتخرجت بالقصور الذاتي يعني حاجه كده زي ما اكون ما اخترتهاش
زي ما تكبر سنه كده شئت ام أبيت هاتكبر سنه و كذلك الدرسه رضيت ام لم ترضي هتتعلم و هتتخر
الانجاز اللي انا بدور عليه مش كده
انا عاوزه حاجه مختلفه
حاجه احس اني فعلا ممكن لما اقعد مع نفسي و افكر اقول (اه انتي قدرتي تحققي كذا او انتي عملتي كذا) لكن انا كده عملت ايه؟
اثرت في حياة مين
عملت ايه ممكن يفرق مع الدنيا
يعني انا لو صبحت فطست
الناس هاتفول ياخسارة دي الدنيا خسرتها
ولا هاتقول اهو التعداد السكاني اقل واحد

انا طولت عليك
بس انا فعلا جوايا بركان من الغضب و الرفض

يمن يكون مجرد موود و هيعدي و ممكن يخليني اقدر فعلا افكر في انجاز معين
الله اعلم
عموما نورت المونه وشكرا علي ردك

شريف طلال said...

أيوه يا سالى العمر طبعاً بيجرى و الوقت مبقاش فيه اى بركه
بس يكون فى علمك بلاش احباط اوى انتى برده لسه صغيره 22 سنه
ادامك العمر لسه كبير تميزى فى مجال شغلك و دراستك و فيدى مجتمعك من خلال شغلك و ده يبقى أنجاز فى زمنك صدقينى
شكراً على البوست و هو يستاهل تأجيل بوست سيلين ديون بس برده احنا فى أنتظار البوست القادم بس اوعى تسرحى و تنزليه كمان 3 سنين و أنتى فاكره انه 3 اسابيع
هههههههههههههه

max.adams said...

لا لا اثبت ما تخليش و لا واحد يشمت اثبت

الحياة ماهي الا زمن يمضي وقد قال أحمد شوقي من فترة " دقات قلب المرء قائلة له .. ان الحياة دقائق و ثواني " فالإنجاز مش حاجه عامله زي اني أجيب الغسيل من على السطح و بعدين أنتي لازم تحددي ايه اللي انتي ماشيه فيه و هايوديكي على فين

أنا مثلا قدامي حلم نفسي أحققه بس طريقة الوصول ما أعرفش عنها أكتر من اللي أعرفه عن سلاحف المحيط الهادي

فبلاش اكتئاب عالمسا و فكري بهدوء انتي لسه طفله في عمر الزمان و ان شاء الله هتقدري تحددي الطريق بسهولة لأنك مدركه للأشياء بس انتي ما تعرفيش

سلامي و تحياتي

عروس البحر said...

العمر بيجري كده ليه؟؟؟

مروة الزارع said...

ازيك يا سالى .. اخبارك اية

صحيح انا اول مرة ادخل عندك واكتب لك بس حاسة انى اعرفك من زمان

احساسك نفس احساسى .. انا كمان حاسة بكدة بالظبط وبحس بنفس التشتت

انا اكبر من بسنة ومش مصدقة انى عندى 23 سنة

يانهااااااااااار 23 سنة

عارفة لما كنت صغيرة كنت بتمنى اكبر اد اية كنت غبية

اد اية كنت متخلفة لما حلمت اخلص ابتدائى بقة واخش اعدادى

اد اية كنت عبيطة لما حلمت اخلص اعدادى واخش سنوى

اد اية كنت هببببلللللة لما حلمت اخلص ثانوى واخش الجامعة

اد اية كنت فى منتهى الغبااااااااء لما حلمت اخلص الجامعة بسرعة

كلنا هذا الرجل يا سالى

كلنا عمرنا جرى واسعد لحظات حياتنا مشيت بسرعة

انا عندى امل انى لسة هعيش ايام حلوة

عندى امل انى لسة هتجوز وهخلف عيال عساسيل اربيهم وافرح بيهم

لازم يكون انتى كمان عندك امل زيى

قولى لنفسك ان لسة اسعد يوم فى حياتك لسة معيشتهوش

تحياااااااااااتى الكبيرة ليكى

Wish I were a Butterfly ... said...

سالي

هاجي تاني أعلق على البوست بذمة
:)

بس كنت جاية بس عشان أقوللك كل سنة و انت طيبة

عيد سعييييد
:)
تحياتي

Desert cat said...

انا كمان زيك عندى نفس احساس ان الوق مبيعديش وانى لسه صغيرة بالرغ من انى اكبر منك اساسا
بس ده عندى ارجع لعامل انى اخر العنقود ولحد النهارة اهلى بيتعاملوا معايا على انى طفلة مفش حاسة انى بكبر خالص

basma saghir said...

انتي هايلة على فكرة
لما تترجمي نفس احساسي بالبراعة دي اكيد لازم تبقي هيلة وهايلة جدا
للاسف الشديد مش قادرة انصحك لاني انا نفسي محتاجة نصيحة

العراف said...

فعلا كان ليكى حق ماتنزليش بوستر سلين ديون وايضا العمر فعلا بيجرى واحنا مش حسين بس انت اكيد حياتك فاضيه ولما هتتملى اكيد هتحسنى ان بقى ليكى لزمه فى الحياه والحياه بقت شىء مهم فى حياتك عارفه هيا ايه انك تحبى بجد اتمنالك التوفيق

sally said...

شريف

نورت الندونه
و ان شاء الله البوست الجاي هحاول اني انزله خلال السنتين الجايين
اكيد مش هاوصل للسنه التالته ما تخافش



max.adams

الموضوع مش موضوع اكتئاب
هو مجرد تشتت
ثم انا ممكن اكون طفله في عمر الزمان زي ما انت بتقول لكن انا بالنسبه لناس تانيين انا مش طفله
كلنا اطفال في عمر الزمان لكن لو سبنا نفسنا لموضوع انت لسه العمر قدامك مش هانعمل حاجه



عروس البحر

نورتي المدونه
و المشكله مش ان العمر بيجري
المشكله ان احنا مش حاسين انه بيجري

الأستاذ said...

والله دي فعلاً مشكلة كبيرة أوي
موضوع إن الدنيا بتسرق وقت الواحد ومرة واحدة يلاقي نفسه كبير لكن زي م يوسف شاهين بيعمل متبصيش في المرايا وخليكي معتقدة دايماً إنك صغيرة برضه ولا يهمك من حاجة
الفكرة بقى مش في موضوع العشر سنين أكتر م هي في إنك مكنتش كل ده عارفة ليونارد دي كابريو وعارفة كايت وينسليت ده مفيش حد ميعرفوش وكمان إنتي عارفة imbd يعني مينفعش متكونيش عارفة الفيلم إنتاج كام؟
المهم كل سنة وحضرتك طيبة وعيد سعيد إن شاء الله
تحياتي

sally said...

مروة الزارع
كلنا بنتمني ان احنا نكبر عشان نخرج عن سيطرة الكبار و نعيش حياة احنا بنبقي رسمينها في خيالنا لكن لما بنكبر بنكتشف ان احتا ضيعنا احلي فترتا عمرنا و احنا بندور علي حاجات احنا مش عارفيين انها مالهاش قيمه و ان كل سن ليه جماله

Desert cat
يا ريت تقدري تقضلي محتفظه بإحساس الطفوله ده لان ما فيش حاجه تعوضه

Wish I were a Butterfly
كل سنه و انتي طيبه و مستنياكي


العراف
مش عارفه
يمكن يكون عندك حق و يمكن لا
موضوع ان حياتي فاضيه ده انا مش متأكده منه لان اللي انا متأكده منه هو ان وقتي مش فاضي لكن حياتي دي انا عمري ما قعدت و حسبتها


بيسوو
منوره المدونه و الدنيا كلها
غريبه جدا ان يكون كلنا ده احساسنا
انا استغربت اوي من ان الحاله دي مش حالتي لوحدي
انا كنت فاكرة ان دي حاله بتصيبني انا لوحدي
لكن من الواضح ان الجيل كله كده



الأستاذ
اولا : منور المدونه
ثانيا: طبعا انا عارفه ليوناردو دي كابريو
لكن انا ما كنتش بتكلم عنه
انا كنت بتكلم عن اللي كان طالع خطيبها مش حبيبها
و كل سنه و انت طيب

العراف said...

انا يا جماعه لسه جديد فى المدونه وكل موضوعاتى جديده ياريت الى يزنى يتفرج على كله واوعدكم مش هتقدروا تغمضوا عنيكوا تسلموووووووووووووووو

kafrawy said...

هههههههههههههههههههههه


واية يعنى 10 سنين

خيرالدين said...

ضرورى فعلا تقعدى مع نفسك وتفكرى

مش بوست سيلين ديون بس اللى يتأجل
ده الشغل والكورسات كمان
لازم تعرفى انت عاوزه تعملى ايه وعملتى ايه

انا اسف انى باتكلم بالطريقه دى مع انى اول مره ادخل عندك
بس لازم اقول كده

ذو النون المصري said...

الهنا ما اعدلك
مليك كل من ملك
............
لبيك قد لبيت لك
لبيك ان الحمد لك
............
و الملك لا شريك لك
ما خاب عبد سالك
...................
انت له حيث سلك
لولاك يارب هلك
..................
لبيك ان الحمد لك
و الملك لا شريك لك
.....................
كل نبي و ملك
و كل من اهل لك
...................
و كل عبد سالك
سبح او لبي فلك
................
لبيك ان الحمد لك
و الملك لا شريك لك
...................
و الليل لما ان حلك
و السابحات في الفلك
.................
علي مجاري المنسلك
لبيك ان الحمد لك
.........................
و الملك لا شريك لك
يا خاطئا ما اغفلك
....................
اعمل و بادر اجلك
و اختم بخير عملك
...............
لبيك ان الحمد لك
و الملك لا شريك لك
....................
هذه القصيده لشاعر الخمريات الشهير ابو نواس، احببت ان اهديها لكم بمناسبة وقفة عرفات و عيد لاضحي المبارك، كل عام انتم بخير ،تقبل الله منا و منكم طيب القول و صالح العمل
.........................

Che Ahmad said...

كل لما اجي ادخل اعلق اقول لما تخلص غنوة فيروز تخلص اروح جايبها من الاول تاني وما ادخلش اعلق
الفيلم والله انا لسه شايفه من اسبوع ونص كدا برضه وقبلها كنت شوفته من سنتين يعني بعد 8 سنين ياااااااااااااه
بس عموما انا لسه ما وصلتش لمرحلة انى اقول يااااااااه دا انا كبرت بس انا نفسي اصغر ما اكبرش

تحياتي
تشي

سندباد said...

كل سنة وانتي طيبة وعيد سعيد
تحياتي

عدى النهار said...

كل عام وأنتم بخير

AHMED SAMIR said...

على فكرة دي اول مرة ازور فيها مدونتك الجميلة دي
وان شاء الله مش هتكون اخر مرة
مدونتك جذابة واكتر من روعة
ياريت تقبليني صديق ليها
تحياتي

dr. Ahmed Sakr said...

يسعدنى أن أتقدم باسمى وجميع إخوانى إلى الأمة العربية والإسلامية بخالص التهنئة بمناسبة عيد الأضحى المبارك سائلا المولى – تبارك وتعالى – أن يعيده علينا بالخير واليمن والبركات، وأن يمكن لدينه أن يسود ولشريعته أن تحكم إنه ولى ذلك والقادر عليه ، وتهنئة خاصة إلى كل المجاهدين فى أرض الله، وإلى إخواننا المرابطين فى أرض فلسطين الحبيبة مع دعواتنا أن يثبت الله أقدامهم، وينصرهم على عدوهم، ويوحد بين صفوفهم ، وتهنئة إلى الأخوة الأحباب خلف الأسوار فى مصر وفلسطين وفى شتى بقاع الأرض .. وأسأل الله – عز وجل – أن يفرج عنهم فى أقرب وقت وأن يردهم إلى أهلهم ودعوتهم سالمين غانمين مأجورين، وأن يعلى بهم وبنا كلمة الحق والدين ..

Anonymous said...

كتبت رد كبير جدااااااا واتمسح كله , يلا حظك كنتى اكيد هتستفادى بخبراتى , بصى ياستى انا برده حاسه نفس احساسك , حاسة إن الشغل دا قضى على كل حاجة حلوة جوة الواحد طموحه , رفاهيته ، حريته , حتى ابتسامته ,وإن كان برده فى مزايا بس عيوبه كتير , كفاية انه بياكل من عمرنا , بس تصدقى صحيح احنا عجزنا اوى ما الاتنين وعشرين شوية وهيبقوا تلاتين ماهى الايام بتجرى اووووووووى , بوست حلو واثر فيا

YOTTA said...

انا كمان كتير بافكر بالطريقة دى
وعايزة الحق نفسى قبل ما اكمل عشرين وعمل حاجة مهمة ف حياتى

وبعدين صحيح ايه الحكاية
العمرى بيجرى بصورة عجيبة جداً
يعنى سنه الفين دى بقالها سبع سنين؟؟
معقولة دى
وسبعة وتسعين بقالها عشر سنين؟؟
هو الزمن اللى بيجرى اوى
ولا احنا اللى مش حاسين ولا ايه؟؟

فكرة بقى الdiaries
فبيتهيألى مش فكرة انك متلاقيش وقت تكتبى يومياتك
لكن الفكرة انك ساعات مبتلاقيش اصلا حاجة تكتبيها
لان الايام بقت شبه بعضها
.
بس على فكرة بقى
ماعتقدش انك المفروض تخافى على نفسك
لان انتى بنفسك اللى قلتى.."دوامة البيت والشغل والكورسات" مش مديينك فرصة تفكرى ف حاجة مهمة تعمليها
والتلاته دول ف حد ذاتهم حاجات مهمة
جدأ
..
i liked ur blog
:)

Layla said...

معاكي حق فعلا...العمر بيجري بسرعة جدا ومحدش لاحق يعمل اي حاجة من اللي كان بيحلم بيها وهو صغير

المهم...كل سنة وانتي طيبة..والبلوج بتاعك جميل اوي على فكرة وتصميمه رائع

تحياتي لكي
:)))

oceaneyes said...

كل سنة وانتى طيبة يا قمر

وعيد سعيد يارب ان شاء الله

وعقبال السنة الجاية كدة تكونى فى عرفات ان شاء الله

ابقى طمنينى عليكى وربنا يوفقك يارب

تحياتى

:)

inspector said...

بصراحة اول ما قريت البوست اول سطور كنت هطلع سيلسن دسون مين يا طنط وتيتانيك ايه هى ناقصة دوار بحر بس بعد كده اصرتى نقطة مهمة اسم خطيب كيت وينسلو كانت محيرانى النقطة دي جدا مكنتش بعرف انام منها و عرفتى اسمه ولا لا
المهم ندخل الجد ماما عملت اكل ايه
يوه اقصد فعلا احنا عملنا ايه فى دنيتنا
يلا باي

Lemonada said...

سالي العمر عمرو ما كان محدد للواحد وتفكيرو
في ناس عمرها بالاربعين وهم عقلهم مليان تفاهة وحجات مراهقة
وناس في عمرك فاهمين الحياة وبيتعلمو وبجد بفكرو صح
عشان اساعدك كل نهاية سنة اتخذي قرارات وركزي على موضوع القرار دة في حجات انت لازم تعمليها
في السنة الي جاية وكل نهاية سنة راجعي نفسك انت عملتي اي من القرارات دي وكدة حتشوفي مقدرتك على انك تتحدي نفسك وتحققي حاجة في كل سنة :)

رئيس جمهوريه نفسى said...

عارفه وانتى بتتكلمى على العشر سنين الى مشفتيش فيهم الفيلم انا افتكرت انى قربت اكمل عشر سنين مخلص تعليم ومحسيتش بالفتره دى كلها مع ضغط الشغل اتارينى عجزت

ابن فطومة said...

كل سنة وانتي طيبة وبصحة وسلامة

اتنين وعشرين سنة مرة وحدة :)
لأ صراحة بوست سيلين ديون ممكن يستنى شوية!

سؤال: هو انتي جبتي الأغنية الجميلة دي من فين؟ انا دورت عليها كتير في الانترنت بس مش لاقيها بنفس اللحن ده؟

تحياتي

أُكتب بالرصاص said...

اولا

عايز رابط الفيك

ثانيا
كل سنة وانت طيبة
ثالثا
المدونة لطيفة جدا

رابعا
الدوامة دي واقع
الايام ماعدش فيها بركة
يعني انا اكتشفت اني عدى عليا تلاتين سنة مخلص الكي جي تو
شوفتي إزاي؟

sally said...

e7na
انت فعلا عندك حق
بس المشكله ان انا مش بالجرأة اللي تخليني اوقف كل حاجه لمجرد اني اقعد افكر
يا رب تكون فاهم انا اقصد ايه


Che The Mad
واحشني جدا و منور المدونه
بالنسبه للاغنيه انا نزلتها علي البلوج لو عاوزها حملها


A.SAMIR
طبعا يشرفني
و نورت المدونه


YOTTA

Marvel
نورتوا البلوج
و الغريب اني اكتشفت ان ده شعور سائد عندنا كلنا
مش عارفه ليه
يمكن لان احنا عندنا وسائل تضييع الوقت ما فيش اكتر منها (كمبيوتر-تليفزيون-دش-خروج)و غيرة و غيرة



المهاجر
لا ما انا ساعتها اكتئبت و ما رضيتش اكل عشان كده ما عرفتش عملت ايه


Lemonada
كلامك ممكن نظريا يبقي جامد اوي لكن للأسف يا ليمو لما يجي عشان يطبق مش هاينفع
لان نفس فكرة ان الايام بتسرقك من غير ما تعملي حاجه حتي لو كنتي محدداها في دماغك و اقرب مثال هو بوست سيلين ديون
انا كنت حاطه في دماغي انه هايتكتب بعد بوست فيروز بأسبوع و ادي مر حوالي شهر و نص و ولا كتبت فيه كلمة
يا رب تكوني فاهمه اللي بتكلم فيه


ابن فطومة
أُكتب بالرصاص
البوست الجديد معمول مخصوص عشانكم
و كمان عشان
Che

dina said...

معاكى حق بجد يا سالى..انا عشان ساعات بكتب مذكرات لما بعد اقلب فى الورق بحس ان الوقت بيعدى بسرعة جدا جدا جدا....دورنا احنا بقى اننا نحاول نستفيد من الوقت دا على اد ما نقدر الاستفادة الصح...يعنى نعيش و نتبسط و حفكرك بكلمة شريف عرفة اللى دايما بيقولها اننا بنعيش حياة واحدة فلازم تكون اجمل حياة ممكنة...كمان لازم نسيب بصمة لان ما دام العمر بيعدى بسرعة كدا لازم اللى بعدنا يفتكرونا و يقولوا فلان دا عمل حاجة او كان عاوز يعمل حاجة...حاجة تفيد بلدنا و تقربنا لربنا و تحسسنا ان حياتنا ليها لازمة.....و انا دايما بقول لو الانسان ادى كل حاجة حقها فى حياته حيعيش اجمل عيشة

الحصان الأسود said...

انا رأيي ان سيلين ديون تتسمع ماتتشافش

:)

S H A H said...

بمناسبة الموضوع الحلو ده انتي هتعدي 10 سنين كمان متكتبيش ولا ايه

Ehab said...

ادينا دخلنا 2012 يا استاذه يا ترى عملتي ايه بقى من ساعة 2007


يارب تكوني وصلتي لحاجه

سلاااااااااااااااااااام